Het aantal klanten bij de voedselbank stijgt. De verwachting is dat dit aantal het komende jaar flink verder oploopt. Dit is mede het gevolg van corona en de hierdoor ingezette economische krimp. De behoefte aan levensmiddelen is om die reden groot. Ook komt december eraan, fijn om dan extra producten te kunnen inzamelen. Om die reden organiseert Albert Heijn de komende twee weken een grote landelijke inzamelingsactie. In ruim 250 winkels van Albert Heijn kunnen klanten tussen 9-22 november producten voor de warme maaltijd doneren. Deze worden in de deelnemende winkels herkenbaar bij elkaar gezet. Albert Heijn zorgt ervoor dat alle ingezamelde producten bij de lokale voedselbanken terechtkomen.
Frank Dane, DJ bij Radio 538, is sinds kort ambassadeur van de voedselbanken. Hij trapte vandaag de actie af in Hilversum.
Albert Heijn en Voedselbanken Nederland
Albert Heijn en Voedselbanken Nederland werken al jaren nauw samen. Albert Heijn doneert jaarlijks ruim 4,3 miljoen producten aan de voedselbanken en deelt veel kennis en informatie over bijvoorbeeld logistiek en bestelsystemen. Daarnaast stelt Albert Heijn zijn landelijke winkelnetwerk beschikbaar om lokale inzamelingsacties te organiseren.
Online donatieknop op ah.nl
Albert Heijn heeft dit jaar als eerste grote partij in Nederland een online donatieknop geïntroduceerd. Op ah.nl kunnen klanten bij een online bestelling ervoor kiezen een financiële bijdrage te geven aan de voedselbank. Dit bedrag kan 1,-, 2,50 of 5,- euro zijn. Mede door de opbrengst van deze donaties, is Voedselbanken Nederland in staat om de operationele en logistieke kosten te financieren.
Op ah.nl/doneren staat de lijst met Albert Heijn winkels die deelnemen aan deze actie met de voedselbank.